Zakelijke blogs helpen je écht verder

Bloggen, dat is toch iets voor influencers, die in sexy outfits de nieuwste gadgets aanprijzen en daar belachelijk veel geld mee verdienen? Nou, niet precies. Dat je door te bloggen aandacht genereert voor een product is absoluut waar. En dat je dat behoorlijk wat financieel gewin kan opleveren ook. Maar dat je jezelf daarvoor half ontkleed in de schijnwerpers moet zetten, is echt niet nodig.

zakelijk bloggen

De voordelen van zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen is voor veel ondernemers een makkelijke manier om hun bedrijf, product, dienst en autoriteit te laten zien. Zowel aan bestaande klanten als aan potentiële relaties. Door met enige regelmaat een relevante blog te publiceren, blijf je top of mind en vergroot je niet alleen het vertrouwen in jouw onderneming, maar ook je omzet.

Kort gezegd, een blog:

  • laat zien wat je weet en waar je voor staat
  • genereert verkeer naar je website
  • bereikt eenvoudig een grote doelgroep
  • maakt je beter vindbaar tussen de concurrentie
  • betekent gratis promotie van jouw producten of diensten
  • zorgt zonder veel moeite voor extra omzet

Blogangst

Ja echt, het bestaat. Ondernemers die bang zijn om te bloggen. In de meeste gevallen gaat het om het delen van informatie. ‘Als ik schrijf over mijn product of bedrijf, kan de concurrentie daar zijn voordeel mee doen’. Of ‘Wat als ik mijn lezers zo veel wijzer maak, dat ze mij straks niet meer nodig hebben?’. Deze zorgen zijn begrijpelijk, maar niet terecht. Je bepaalt natuurlijk nog altijd zelf de content van jouw blogs. Als restauranthouder zou ik niet de geheime ingrediënten van mijn populairste recept weggeven. Maar dat je met lokale, biologische producten werkt, is iets wat je zeker moet delen. En als makelaar tips geven waar je op moet letten bij de aankoop van een woning, laat juist zien wat jouw toegevoegde waarde is. Waar het op neerkomt is vertrouwen. Vertrouwen dat je goed bent in je vak en dat mensen aan jouw informatie kwaliteit zullen herkennen.

Hoe vaak moet je bloggen?

Als je van bloggen niet je fulltime job wilt maken, heb je aan eens per maand nieuwe content al genoeg. Je wilt je klanten ook niet overvoeren met info en aanbiedingen. Kwaliteit is beter dan kwantiteit. Het belangrijkste is dat je aantrekkelijke inhoud deelt. Onderwerpen en oplossingen, die vragen van je klant beantwoorden. Informatie die ze verder helpt, bij voorkeur richting jouw onderneming. Wil je meer weten over het nut van blogs voor jouw bedrijf? Of wil je met eigen ogen zien, wat een door mij geschreven blog aan extra aandacht oplevert? Neem dan gerust contact met mij op.