Social Media; vloek of zegen?

Social media zijn, ondanks dat ze nog maar vrij recent hun intrede hebben gedaan op het internet, nu al niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Of je er nou laaiend enthousiast over bent of er een beetje paranoia van wordt. Als je mee wilt doen, ontkom je niet aan een Facebook of Twitteraccount, een LinkedIn profiel of een YouTube kanaal. Wie niet deelt, heeft vast iets te verbergen of loopt gewoon hopeloos achter op de realiteit. Maar hoewel het aantal gebruikers van Social Media blijft groeien, geldt dat ook voor de weerstand ertegen.

voordelen social media

Actueel is niet altijd accuraat

Wereldwijd zijn er dagelijks meer dan 1 miljard mensen actief op Facebook. Er worden honderden miljoenen tweets per dag de wereld in geslingerd. Logisch dat iedere gebeurtenis altijd wel ergens direct door iemand opgepikt wordt. Moest je vroeger op de krant van morgen wachten, tegenwoordig kun je binnen enkele minuten live beelden volgen. Waar je ook bent, want de meeste mensen maken mobiel gebruik van sociale media. Maar daarin schuilt direct een groot gevaar. Dat iets actueel is, wil nog niet zeggen dat het accuraat is.

Digitaal podium

Werken betrouwbare journalisten altijd met hoor en wederhoor, social media gebruikers lijkt het vooral om de primeur te gaan. Zo snel mogelijk een bericht delen zonder feiten te checken of bronnen te horen, is de normaalste zaak van de wereld geworden. Vaak worden er ook bewust geruchten verspreid, die niet waar zijn (hoax) om het publiek te misleiden of te beïnvloeden. En wat eenmaal geplaatst wordt op dit digitale podium, is in no time gedeeld en niet meer te verwijderen.

Voordelen Social Media voor ondernemers

Wie zorgvuldig met het delen en het gedeelde omgaat, kan wel degelijk veel profijt hebben van social media. Je hebt snel toegang tot actuele informatie en je kunt nergens zo makkelijk een doelgroep bereiken als op dit netwerk van miljarden gebruikers. Een aantrekkelijke promotie wordt in korte tijd door het sneeuwbaleffect van Likes groots onder de aandacht gebracht. In beeld blijven bij bestaande klanten en gevonden worden door nieuwe klanten, was nog nooit zo eenvoudig. Ondernemers die de sociale platformen goed weten te gebruiken, zullen de benaming ‘zegen’ dan ook absoluut van toepassing vinden.