Voor veel ondernemers is het internet niet meer dan een etalage waar ze met een leuke website hun diensten of producten aan de wereld kunnen tonen. Het is natuurlijk de bedoeling dat bezoekers met slechts een enkele muisklik op hun pagina’s terechtkomen. Dat ze daar meteen zwaar onder de indruk zijn van de mogelijkheden. Vervolgens direct contact opnemen en een mega order plaatsen. Of een opdracht uitzetten die het hele bedrijf voor de eerstkomende drie jaar van werk en salaris voorziet. Spoiler alert: dat gaat niet gebeuren. Om rijk te worden via internet is er nog heel wat meer te doen dan een paar plaatjes uploaden.

Blijf investeren
Het probleem van veel ondernemers is dat ze niet goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden die het internet vandaag de dag te bieden heeft. Ontwikkelingen en trends volgen elkaar in zo’n rap tempo op, dat je er bijna fulltime mee bezig moet zijn om helemaal up to date te blijven. En zelfs als je weet wat de mogelijkheden van je site of webshop zijn. Blogs en nieuwsberichten regelmatig worden bijgewerkt. Social media vakkundig worden ingezet voor marketingdoeleinden. Dan nog moet je blijven investeren om de concurrentie voor te blijven. Dat vraagt tijd, mankracht en geld. Succesvolle ondernemers focussen echter niet op de kosten, maar op de opbrengsten.
Laat anderen het werk doen
Een mooi idee, maar anderen het werk laten doen, betekent meestal ook dat die ‘anderen’ een gepeperde factuur gaan sturen. Maar door slim met de mogelijkheden van internet om te gaan, kun je het web en de actieve gebruikers die er op te vinden zijn ook gratis voor je laten werken. Bijvoorbeeld door strategische berichten te plaatsen op social media. Deze vorm van marketing heet SMM, Social Media Marketing. Mensen die jouw bericht lezen, liken of (beter nog) delen het. In zeer korte tijd bereik je een grote hoeveelheid potentiële klanten zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Behalve een goede tekst schrijven natuurlijk, maar dat is iets waar ik je bij kan helpen.