De concurrentie op internet is moordend. Iedere zoekterm levert miljoenen hits op, maar daarvan worden er slechts een paar bekeken. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de mensen die Google als zoekmachine gebruiken (en dat zijn er veel) nooit verder kijken dan de eerste 10 resultaten. Frustrerend als je weet dat jouw product op pagina 6 toch écht veel beter is. Toch kun je er voor zorgen dat je beter gevonden wordt en hoger in de zoekresultaten verschijnt. Het geheim bestaat uit slechts 3 letters: SEO.

Instant fix
SEO teksten houden rekening met bepaalde regels en algoritmes, die voor een hogere ranking zorgen bij zoekmachines. Door een aantal van deze regels toe te passen, kun je (aanzienlijk) hoger op de ladder komen en beter gevonden worden door nieuwe klanten. Je zal echter wel wat geduld moeten hebben, want SEO is geen instant fix. Over het algemeen duurt het een maand of drie voordat de zoekmachine bots (digitale ‘mannetjes’ die achter de schermen keihard werken) nieuwe SEO teksten hebben gescreend, beoordeeld en de juiste ranking hebben toebedeeld.
6 tips die je helpen zelf een goede SEO tekst te schrijven
- Bepaal eerst het doel van je tekst. Voor wie schrijf ik en wat hoop ik ermee te bereiken. Door deze uitgangspunten duidelijk te hebben, wordt je tekst meteen al beter.
- Bepaal de zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden waarop mensen zoeken (duh). Dat wat ze intypen in de zoekmachine dus. Je kunt goede zoekwoorden vinden door Google Suggest te gebruiken. Typ de belangrijkste term in voor jouw tekst (bijvoorbeeld ‘loodgieter’) en Google vult zelf aan waar het meest op gezocht wordt. Zo kun je relevante keuzes maken.
- Zorg voor een passende tekst. Houd bij het schrijven van je tekst rekening met de gekozen zoekwoorden. Mensen die gezocht hebben op ‘loodgieter spoed’ willen natuurlijk wel een 24-uurs service en een noodnummer vinden.
- Verwerk de zoekwoorden in je tekst. De bots die de tekst screenen, zien snel dat jouw tekst relevant is voor een bepaalde zoekopdracht als de zoekwoorden vooraan staan. Vooraan in de titel, aan het begin van een zin, in de eerste alinea van het stuk. Daarnaast moeten de zoekwoorden ook terugkomen in de rest van de tekst, maar niet te vaak, want dan wordt het onnatuurlijk en werkt het niet meer. Een zoekwoorddichtheid tussen 2% en 4% is prima (dus in een tekst van 100 woorden, 2 tot 4 keer het zoekwoord gebruiken).
- Verwerk zoekwoorden in de URL. Zo is de pagina door de zoekmachines makkelijk te indexeren. Bovendien kun je deze specifieke URL ook op andere pagina’s en websites plaatsen als link. Links (vooral externe) geven gewicht aan een website en hebben een grote invloed op de ranking.
- Plaats zoekwoorden bij afbeeldingen. Zelfs zoekwoorden op de achtergrond hebben invloed op SEO. Wanneer je een foto plaatst, zorg er dan voor dat je de zoekwoorden in de alt-tekst (alternatieve omschrijving) zet. Noem je foto dus niet ‘3764973ac.jpg’, maar ‘loodgieter spoed’, ook al is het een foto van een ondergelopen kelder.
Hulp van SEO-plugins
Wil je voordat je jouw tekst op je website plaatst, weten of de SEO in orde is? Er zijn een aantal handige plugins die in WordPress aangeven of je aan de belangrijkste regels hebt voldaan. De populairste is Yoast SEO plugin, die bovendien gratis is. Maar ook SEOPress, All-in-One SEO Pack en The SEO Framework zijn goede plugins. Met een lijstje van verbeterpunten en een overzicht van voorwaarden waar je aan hebt voldaan, krijg je direct inzicht in het niveau van jouw eigen SEO tekst.